فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

فتنه اخر

پرتاب نخستین کپسول زیستی ایران به فضا

جمهوری اسلامی ایران موفق به پرتاب نخستین کپسول زیستی ایرانی به فضا توسط کاوشگر 4 شد . به گزارش ایرنا ،این رویداد مهم علمی روز 24 اسفند توسط پژوهشگران هوا فضای سازمان فضایی ایران صورت گرفته است .
این پرتاب به عنوان تحقق بخشی از فرایند اکتساب فناوری های لازم و با هدف آزمودن عملکرد سیستم و زیر سیستم های برنامه ریزی انجام شده است .


ازجمله بخشهای مورد آزمون در این پرتاب می توان به سکوی پرتاب ؛ موتور؛وزنه تنظیم ارتفاع و بالکهای کنترلی ؛ سیستمهای الکترونیک و مخابراتی (تله متری )؛ مجموعه حسگرها و تجهیزات صدور فرمان جدایش ؛ مجموعه جدایش موتور ودماغه ؛ مجموعه بازیابی شامل شلیک کننده ؛ ساز وکار رهاساز؛ چترهای ترمزی و اصلی ؛ ایستگاههای زمینی تله متری و داده تصویری ؛ مجموعه و ایستگاههای مکان یاب (رنجینگ )؛ سازه و پوششهای حرارتی ؛ کپسول زیستی و سامانه های پشتیبانی حیات (با کمک شبیه سازی موجود زنده ) اشاره کرد .
به علاوه در این آزمایش ؛ عملیات پیچیده و گسترده لجستیک شامل 15 خودروعملیاتی و 2 فروند بالگرد در وسعتی بیش از 300 کیلومتر برای نخستین بارآزموده و هدایت شد .
بنا به این گزارش ؛ ازجمله نتایج و دستاوردهای این پرتاب می توان به عملکرد صحیح موتور حامل کاوشگر و سکوی پرتاب ؛ عملکرد دقیق سیستم الکترونیکی شامل ارسال داده و تصویر از ارتفاع 120 کیلومتری سطح زمین ؛ارسال و اجرای مطمئن و دقیق فرامین جدایش دماغه ؛ موتور و چترها؛ عملکرد موفق سیستم بازیابی و سامانه های کاهنده سرعت در بازگشت محموله به زمین اشاره کرد .
همچنین در این پرتاب ؛ نتیجه عملیات مانور انتقال و آماده سازی موجود زنده قبل از پرتاب و احیای آن پس از بازیابی ؛ آزمودن موفق داده برداری از کپسول زیستی عملکرد سامانه های پشتیبان حیات ؛ عملکرد موفق سازه و پوششهای حرارتی در مراحل رفت و بازگشت محموله و مدیریت سه ایستگاه زمینی ثابت وسیار در ارتباط راه دور با محموله در مراحل مختلف پرواز مورد بررسی قرارگرفت .
گفتنی است آیین رونمایی از کاوشگر 4 در بهمن ماه سال جاری و با حضورمحمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد